15 Ekim 2013 Salı



Bayram tatilinden sonra çalışacağımız ilk konu Temel Tasarım İlkeleri olacak.

Bu konu kapsamında sizden istediğimiz Sakıp Sabancı Müzesi'nde yer alan Anish Kapoor sergisine gitmeniz, buradan sanatçıya ait bir eser seçmeniz ve bu eseri temel tasarım ilkeleri kapsamında tartışmanız.
http://muze.sabanciuniv.edu/sayfa/sergiler/anish-kapoor-istanbulda

22 Ekim Salı günü derste Temel Tasarım İlkeleri üzerine konuşulacak bir sonraki derse ise (25 Ekim Cuma) seçtiğiniz esere ait fotoğraflar ile birlikte, neden o eseri seçtiğinizi anlatan ve temel tasarım ilkeleri bağlamında bu eseri inceleyen paftalar hazırlamanız istenecek.

Bir ön hazırlık olarak Temel Tasarım İlkelerinden bahsedelim:


§Yakınlık / Uzaklık
§Görsel Algı / Görsel Hiyerarşi
§Simetri / Asimetri
§Tekrar / Ritm / Uyum
§Bütünlük / Parçalanma
§Karşıtlık / Benzerlik
§Hareket / Durağanlık / Devamlılık
§Vurgu / Belirginlik / Belirsizlik
§Büyüklük / Küçüklük / Boyut / Oran


Yakınlık / Uzaklık
Tasarımda uzaklık ya da yakınlık, izleyici ve objeler arasında bir bağ oluşturur.
Tasarımın ana temasındaki mantıksal yaklaşımı ve / veya
objeler ya da parçalar arasındaki mantıksal düzeni anlatır.


Görsel Algı / Görsel Hiyerarşi
Görsel Hiyerarşi,objelerin ya da parçaların bir araya getirilmesinde
odak noktasının / noktalarının vurgulanmasını ifade eder.




Simetri / Asimetri
Objelerin ya da bir objeyi oluşturan parçaların bir arada düzenlenmesi,
aralarındaki ilişkinin bir bütün olarak vurgulanması ilkesine dayanır.



Tekrar / Ritm / Uyum
Bir tasarım içinde tekrar eden objeler ya da parçalar kullanılabilir.
Bu tekrar, bilginin netleşmesini ve kuvvetle vurgulanmasını sağlar.
Ritm,bir objenin ya da parçaların dizilişindeki düzenli ve akılcı değişim olarak tanımlanabilir.
Uyum,objelerin ya da parçaların bir bütün oluşturacak biçimde bir araya gelişlerini ifade eder.




Bütünlük / Parçalanma
Bütünlük, tasarımı etkileyen ilkeler ve araçlar ile tasarımı oluşturan obje ve 
parçaların tümünü / toplamını bütününü hepsini ifade eder.




Karşıtlık / Benzerlik
Karşıtlık, iki ya da daha fazla obje ya da parça arasındaki belirgin farklılık / aykırılık / zıtlık olarak tanımlanır.


Hareket / Durağanlık / Devamlılık
Objelerin ya da parçaların bir hareket ya da doğrultunun görüntüsü şeklinde 
bir araya getirilmesi tasarıma dinamizm kazandırır.





Vurgu / Belirginlik / Belirsizlik
Vurgu, tasarımdaki odak noktasını belirler.



Büyüklük / Küçüklük / Boyut / Oran
İki şey arasında veya parça ile bütün arasında bulunan bağıntı, nispet bize oranı anlatmaktadır.




 Aşağıda yer alan video temel tasarım ilkelerini örneklerle birlikte anlatmakta, izlemeniz yararlı olacaktır.