26 Eylül 2013 Perşembe




Mimarlığa giden yol “Temel Tasarım” denilen bir projeyle başlar . Ve Birinci sınıf öğrencisi, mimarlık eğitimindeki ilk aylarını “temel tasarım”ın ne olduğunu anlamakla geçirir. Bu işi kolaylaştırmanın yolu dersi ve burada yazanları takip etmekten geçiyor.


Sıkça sorulan sorular:

1.       Tasarım nedir?
2.       Eskiz yapmak ne anlama gelir?
3.       Niye poster yapıyoruz?
4.       Mimarî yazı stili nedir?
5.       Araştırma nedir?
6.       “Soyutlama”nın ne demek olduğunu anlamak mümkün müdür?
7.       Oran, ölçek nedir?
8.       Mimarî maket nasıl olur?




1. Tasarım nedir?

Tasarım/Design Kelimesi İtalyanca 'çizim' anlamına gelen disegno kelimesinden türemiştir.
Bizim kültürümüzde ise “tasmim” kelimesinden gelir tasarım. Bunun kökeninde “samimi” olmak yatar. Yani batı kültüründe olduğu gibi sadece “çizim” değil, zihnimizdeki fikir ve niyet esas alınır. Ancak “çizim” olmadan bu fikri ifade etmemiz ve geliştirmemiz mümkün değildir. Cevapların devamında bunu daha iyi anlayabiliriz.

2. Eskiz Yapmak Ne Anlama Gelir?

Düşünmenin yolu çizmektir. İşte eskiz yapmak bu anlama gelir; düşünmek, düşündüğünü görmek ve gösterebilmek.
Özellikle projenin başlangıç aşamalarında, bir konsept ya da hazırlık tasarımları geliştirilirken kullanılır.
Oxford English Dictionary sözlüğünde çizmek fiili şöyle tanımlanır:
Kalem kullanarak kağıt üzerinde yapılan işaretlemeler aracılığıyla bir resim ya da şema oluşturmak.

Çizim Önemi
Çizim bir objenin, bir görünüşün ya da bir fikrin sunum tekniğidir.
Çizim bir alanı boyamaktan ya da resim yapmaktan farklıdır. Çizim algı ve düşüncelerimizin görsel ifadesidir.
Çizim gözün, aklın, hayal gücünün ve elin birlikte çalışmasıdır.










3. Niye poster yapıyoruz?

Mimarî tasarımlar; 2 ve 3 boyutlu anlatımlarla “pafta”lar halinde, maketle birlikte sunulurlar. İşte bu “pafta”lar aslında birer poster tasarımıdır. Poster yapmayı bilmeden fikirlerinizi doğru bir biçimde sunmanız mümkün olmaz. Şahane bir tasarım bile, kötü bir pafta sunumu ile kolaylıkla mahvedilebilir.







4. Mimarî yazı stili nedir?

İyi bir mimari el yazısı bir takım ilke ve tekniklere dayanır:
  • Her şeyden önce yazının okunaklı ve tutarlı olmasına dikkat edin. 
  • Bütünlüğü sağlamak için kılavuz çizgileri kullanın
  • Tıpkı çizgi çizerken olduğu gibi, her harf ve rakamın başında ve sonunda vurgular yapın ve onları birleşme noktalarından hafifçe taşırın
  • Harf ve rakamların yatay kısımlarına yukarı doğru hafifçe eğim verin aksi halde yazınız bitkin görünür.
  • Harf ve rakamların kavisli kısımlarını balon gibi şişirin.
  • Harfler ya da rakamlar arasındaki boşlukların genişliğine dikkat edin. Örneğin E den sonra bırakılması gereken boşluk, ardından gelen harf I ise fazla, S ya da T ise az olacaktır.
Bilgisayardaki birçok standart yazı karakteri mimarlıkta kullanılan el yazısına benzer. Bu karakterler el yazınızı geliştirene kadar size yardımcı olabilir. (Mimarlık Okulunda Öğrendiğim 101 Şey / Matthew Frederick)



5. Araştırma nedir?

“Y” kuşağının yapmayı kesinlikle öğrenememiş olduğu şeydir.
Yapmazsanız ne olur?
Tasarım için hiçbir altyapıya sahip olamadığınız için zihniniz bomboş olur ve tasarım yapamazsınız. Başarılı tasarımcılar ve mimarlar, bu işin en az %50’sinin araştırma olduğunu söylerler.
Araştırma için gerekli araçlar;
1.       Merak
2.       Daha fazla merak
3.       Sistem

Sıkça yapılan hatalar;
  • “Google”llamanın ve tek seferde kısıtlı ve yalnız Türkçe kelimelere aramanın yeterli olduğunu düşünmek
  • İnternet sitelerini kaynak olarak göstermek ve bilgileri okumadan “kopyala” “yapıştır” la kağıda aktarmak
  • Kütüphaneye adımını atmamak
  • Yabancı dilde kaynak bulunca ürkmek,  görmemezlikten gelmek, bazı kelimeleri seçip internetten çeviri yaparak anlamaya çalışmamak
  •  Diğer çalışmalardan araştırmaya vakit olmadığını düşünmek
  • Arkadaşının araştırma dosyasından sayfaları fotokopi çektirmenin iyi bir fikir olduğunu zannetmek

6. “Soyutlama”nın ne demek olduğunu anlamak mümkün müdür?

Çok basit ifadeyle bir fikrin ve nesnenin ana hatlarını belirleyip sadeleştirerek ifade edilmesidir.






Günlük hayatımızda karşılaştığımız bir çok işaret aslında bir tür soyutlamadır.


7.   Oran, ölçek nedir?


Tasarım kriterlerinin başında insan ölçeğini gözetmek gelir.








8.  Mimarî maket nasıl olur?

Öncelikle mimarî maket nasıl olmaz bir sıralayalım;
  •          Rengârenk ve çok çeşitli malzemeden
  •         Yaldızlı yüzeyler, kumaş gibi deforme olan malzemelerden
  •     Ölçeksiz, orantısız
    • Şimdi nasıl olur bir sıralayalım;
  •       Ölçeğin gerektirdiği derecede ayrıntılı
  •     Arazi ve çevresiyle birlikte
  •     Mümkünse maket kartonu gibi tek malzemeden
  •      Mümkün olduğunca az renkli

 İki çeşit maket çalışılır;
  •    Tasarım sürecinde birden fazla (parçalanabilir, sökülebilir, takılabilir; çünkü bu aşamada Hocalar tarafından kritik edilir ve biçim önerisi yapılır) eskiz maketi
  •   Tasarımın sunumunda kullanılan temiz  maket ( ne kadar emek harcadıysanız da bu maket dahi jüri esnasında biçim değiştirebilir. J)